تفاوت های طلاق توافقی و غیرتوافقی چیست؟
نوشته شده توسط : shaapaarak

هرچقدر که ازدواج و شروع زندگی شیرین است، جدایی و طلاق می تواند غم انگیز باشد. جدایی معمولا دو حالت دارد:

زمانی که زن و مرد، هر دو قصد جدایی دارند که در این حالت می توانند طلاق توافقی بگیرند.

زمانی که یکی از بین زن و مرد مخالف جدایی و دیگری موافق طلاق و جدایی است که در این حالت باید دادخواست طلاق داده و سپس مراحل آن طی شود.

طلاق توافقی

در شرع و فقه حق طلاق به عهده مرد است و او حتی برخلاف میل همسرش می تواند زوجه را طلاق دهد مگر آنکه زوجه حق طلاق داشته باشد و این شرط در عقدنامه صراحتا ذکر شده باشد. دادخواست طلاق معمولا از طرف خانم ها انجام می شود و یکی از رایج ترین پرونده های قضایی است. 

طلاق توافقی چه مدت طول می کشد؟

بر اساس اصلاحیه قانون طلاق توافقی، زن یا شوهر باید وارد یک پروسه مشاوره ۴۵ روزه شوند. به این صورت که یکی از زوجین یا هر دو نفر آنها در سامانه نوبت دهی طلاق باید ثبت نام کند و پس از وارد کردن مشخصات کاربری، یکی از مراکز مشاوره زوج در شهر محل سکونتشان انتخاب کنند. جلسات مشاوره حدود ۱۰ جلسه است و اگر در پایان این جلسات، باز هم زوجین بخواهند از هم جدا شوند گواهی عدم سازش توسط این مراکز صادر می شود و آنها می توانند وارد فرآیند طلاق توافقی شوند. اما به طور کلی دادگاه ها از طلاق توافقی بیشتر از دادخواست طلاق استقبال می کنند چون دیگر مشکلات آن را ندارد و به همین دلیل معمولا کار طلاق توافقی را سریع تر راه می اندازند.

مواردی که زن و شوهر باید در طلاق توافقی بر سر آنها توافق کنند

در طلاق توافقی زوجین باید بر سر مهریه زن، حق حضانت فرزندان، نفقه فرزندان، هر چند وقت یکبار فرزندان را ببینند و غیره.

طلاق تواقی چیست

مراحل دادخواست طلاق توسط زن

  • تنظیم دادخواست طلاق و تحویل به دادگاه خانواده

  • آخرین مرحله زمانی اتفاق می افتد که باز هم زن یا شوهر از رای دادگاه تجدید نظر ناراضی هستند. در این شرایط مجددا ۲۰ روز فرصت فرجام خواهی داده خواهد شد و پرونده طلاق به دیوان عالی کشور فرستاده می شود.
  • در مرحله دوم پس از صدور حکم، چنانچه هر یک از زوجین از آن ناراضی و شاکی بودند به مدت ۲۰ روز به آنها فرصت تجدید نظر داده می شود. آنها می توانند در این مهلت ۲۰ روزه دادخواست دیگری تنظیم کنند. بدیهیست که دادخواست طلاق در دادگاه تجدید نظر بررسی خواهد شد و قاضی آن نیز نسبت به قاضی دادگاه اول با دقت تر است.

همان طور که متوجه شدید مراحل دادخواست طلاق بسیار طولانی و پیچیده است و ممکن است زن و شوهر ماه ها درگیر این پرونده باشند اما در طلاق توافقی مراحل بسیار ساده تر و سریع تر انجام می گیرد.

وکیل آنلاین طلاق

نقش وکیل در طلاق توافقی یا غیر توافقی

از آنجا که مراحل جدایی بسیار طولانی و پیچیده می باشد، مشورت با یک وکیل کاربلد می تواند مزایای فراوانی داشته باشد. این روزها بیشتر مردم وکیل آنلاین را برای این اقدام انتخاب می کنند. وکیل آنلاین می تواند بدون مراجعه حضوری، مشاوره های لازم را بدهد و شما را راهنمایی نماید.

برای استفاده از خدمات وکیل آنلاین می توانید به وبسایت شهرداد مراجعه نمایید.









:: برچسب‌ها: طلاق توافقی , ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: